Σάββατο, 20 Απριλίου 2024
trikaladay.gr / Lifestyle / Όταν ο ελληνικός κινηματογράφος βρέθηκε στο μέτωπο του 1940

Όταν ο ελληνικός κινηματογράφος βρέθηκε στο μέτωπο του 1940

Η Εθνική Επέτειος, το Έπος του ’40 δεν μπορούσε να μην τιμηθεί από τον ελληνικό κινηματογράφο. Μεγάλα ονόματα του σινεμά πρωταγωνίστησαν σε ταινίες, που ήταν αφιερωμένες σε εκείνη την εποχή.

Ο Ντούτσε αφηγείται

Ασπρόμαυρη, 1942-1945

Σκηνοθεσία/ σενάριο: Σταμάτης Πολενάκης

Υπόθεση: Ο Σταμάτης Πολενάκης (1908-1997), ένας από τους κορυφαίους έλληνες σκιτσογράφους του 20ου αιώνα και πρωτοπόρος του κινούμενου σχεδίου στη χώρα μας, σατιρίζει την εισβολή των Ιταλών στην Ελλάδα στις 28 Οκτωβρίου 1940 και ειδικά τον Μουσολίνι, ο οποίος αφηγείται τα κατορθώματά του, αλλά η πραγματικότητα συνεχώς τον διαψεύδει.

Η ταινία χάθηκε κατά τη διάρκεια του Εμφυλίου Πολέμου και μόλις το 1980 βρέθηκε ένα αρνητικό της και αποκαταστάθηκε.

Αγάπη και Θύελλα

Ασπρόμαυρη, 1961

Σκηνοθεσία: Νίκος Φώσκολος

Με τους Ξένια Καλογεροπούλου, Στέφανο Ληναίο, Γιάννη Φέρτη

Υπόθεση: Λίγο μετά την επίθεση των Ιταλών, ο επιλοχίας Τάσος (Στέφανος Ληναίος) τραυματίζεται, αλλά ο φίλος του Δημήτρης (Γιάννης Φέρτης) του σώζει τη ζωή. Οι δυο τους παίρνουν πενθήμερη άδεια κι έρχονται στην Αθήνα, όπου ο Τάσος αναζητεί την Άννα Ραϊση (Ξένια Καλογεροπούλου), την κοπέλα με την οποία αλληλογραφούσε από το μέτωπο.
Η πρώτη κινηματογραφική εμφάνιση του Γιάννη Φέρτη.

Ουρανός

Ασπρόμαυρη, 1962

Σενάριο, σκηνοθεσία: Τάκης Κανελλόπουλος

Με τους Φαίδωνα Γεωργίτση, Αιμιλία Πίττα, Ελένη Ζαφειρίου

Βραβείο φωτογραφίας (Τζιοβάνι Βαριάνο και Γρηγόρης Δανάλης) στην Τρίτη Εβδομάδα Ελληνικού Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης (1962). Αργυρό Βραβείο στο φεστιβάλ κινηματογράφου της Νάπολης (1963)

Πρώτη ταινία μεγάλου μήκους του σκηνοθέτη, ένα αντιπολεμικό αριστούργημα και μία από τις κορυφαίες ταινίες του ελληνικού κινηματογράφου. Ο Κανελλόπουλος βλέπει τον ελληνοϊταλικό πόλεμο μέσα από τα τραγικά επεισόδια ανθρώπων που χάθηκαν, σε αντίστιξη με την προηγούμενη ειρηνική ζωή τους. Η ταινία συμμετείχε στο διαγωνιστικό τμήμα του Κινηματογραφικού Φεστιβάλ των Καννών το 1963.

Εγκατάλειψη

Ασπρόμαυρη, 1965

Σκηνοθεσία: Κώστας Ασημακόπουλος

Με το τέλος του πολέμου στην Αλβανία, η Ελένη (Ξένια Καλογεροπούλου), μία εθελόντρια νοσοκόμα, επιστρέφει στον τόπο της, την Καστοριά, μαζί με τον Αλέξη (Γιάννης Φέρτης), έναν πληγωμένο στρατιώτη που πάσχει από αμνησία. Στα δύσκολα χρόνια της Κατοχής που ακολουθούν, γεννιέται ανάμεσά τους ένας μεγάλος έρωτας.

Ένοχοι

Ασπρόμαυρη, 1966

Σκηνοθεσία: Κώστας Ασημακόπουλος

Με τους Πέτρο Φυσσούν, Άννα Φόνσου. Λάκη Κομνηνό

Στη διάρκεια του ελληνο-ιταλικού πολέμου, η Χριστίνα (Άννα Φόνσου), μια όμορφη νέα γυναίκα, εξομολογείται στον νεαρό στρατιωτικό ιερέα πατέρα-Γρηγόρη (Πέτρος Φυσσούν) ένα έγκλημα που διέπραξε για να προστατέψει τον εαυτό της, ένα έγκλημα για το οποίο κατηγορείται ένας αθώος λοχίας (Λάκης Κομνηνός).

Κόντσερτο για πολυβόλα

Έγχρωμη, 1967

Σκηνοθεσία: Ντίνος Δημόπουλος

Με τους Τζένη Καρέζη και Κώστα Καζάκο

Αθήνα, λίγο πριν την έκρηξη του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου. Η Νίκη (Τζένη Καρέζη), πολιτικός υπάλληλος του Γενικού Επιτελείου Στρατού (ΓΕΣ), κατηγορείται ότι παρέδιδε στρατιωτικά έγγραφα σ’ έναν πράκτορα των Ιταλών (Ανδρέας Μπάρκουλης). Και είναι αλήθεια, μια κι εκείνος την εκβίαζε με τη ζωή του αδελφού της, φοιτητή στην Ιταλία.

ΟΧΙ

Έγχρωμη, 1969

Με τους Κώστα Πρέκα, Βέρα Κρούσκα, Χρήστο Πολίτη

1940. Η Στέλλα Σαλβατόρε (Βέρα Κρούσκα), η κόρη του ιταλού πρέσβη (Γιώργος Μοσχίδης) στην Αθήνα, αγαπά τον Δημήτρη Νικολάου (Κώστας Πρέκας), έναν έλληνα υπολοχαγό. Η επίθεση της Ιταλίας κατά της Ελλάδας τους χωρίζει. Ο Δημήτρης πολεμά στην Αλβανία και η Στέλλα κλείνεται σε στρατόπεδο συγκέντρωσης. Μετά την κατάρρευση του μετώπου και την εισβολή των Γερμανών, η οικία Νικολάου επιτάσσεται από τον συνταγματάρχη Σβάιτσερ των SS (Χρήστος Πολίτης), o οποίος βάζει στο μάτι τη Στέλλα.

Ο Δημήτρης Παπακωνσταντής βραβεύτηκε για τη φωτογραφία της ταινίας στο Φεστιβάλ Κινημοmατογράφου της Θεσσαλονίκης το 1969.

Η Δασκάλα με τα ξανθά μαλλιά

Έγχρωμη, 1969

Σκηνοθεσία: Ντίνος Δημόπουλος

Με την Αλίκη Βουγιουκλάκη και τον Δημήτρη Παπαμιχαήλ

Σ’ ένα μικρό χωριό της Ελλάδας, λίγο πριν ξεσπάσει ο ελληνο-ιταλικός πόλεμος, έρχεται μία νέα δασκάλα, η Μυρτώ Θεοδώρου (Αλίκη Βουγιουκλάκη), για να αντικαταστήσει τον γερασμένο πια δάσκαλο. Γεμάτη αγάπη για τη δουλειά της και τα μικρά παιδιά, προσπαθεί να εφαρμόσει ένα καινούργιο σύστημα εκπαίδευσης, χωρίς ξύλο και τιμωρίες, αλλά οι γονείς δεν εγκρίνουν τις μεθόδους της. Η κατακραυγή εναντίον της κορυφώνεται όταν συνδέεται με τον Στέφανο (Δημήτρης Παπαμιχαήλ), γιο του προέδρου της κοινότητας (Παντελής Ζερβός).

Αυτοί που μίλησαν με το θάνατο

Έγχρωμη, 1970

Σκηνοθεσία Γιάννης Δαλιανίδης

Με τους Ζωή Λάσκαρη, Γιάννη Φέρτη

Με την κήρυξη του ελληνο-ιταλικού πολέμου, ο Νέστορας (Νικηφόρος Νανέρης) και οι φίλοι του φεύγουν για το μέτωπο. Η αδελφή του Μάρθα (Ζωή Λάσκαρη) υπηρετεί εθελόντρια νοσοκόμα σ’ ένα συρμό στη Βόρεια Ελλάδα, όπου συναντά τον τραυματισμένο Κώστα (Γιάννης Φέρτης), έναν από τους φίλους του αδελφού της, κι ένα αίσθημα γεννιέται ανάμεσά τους. Επτά μήνες αργότερα, όταν οι Γερμανοί μπαίνουν στην Αθήνα, ο πατέρας του Κώστα (Μάνος Κατράκης) γίνεται συνεργάτης τους, παρά τις αντιρρήσεις του γιου του.

Υποβρύχιον Παπανικολής

Έγχρωμη, 1971

Σκηνοθεσία: Γιώργος Ζερβουλάκος

Με τους Κώστα Καζάκο, Γιάννη Φέρτη, Αιμιλία Υψηλάντη

Η αληθινή ιστορία της δράσης του υποβρύχιου Παπανικολής και τη διάρκεια του ελληνοιταλικού πολέμου 1940-41. Με κυβερνήτη τον πλωτάρχη Μίλτο Ιατρίδη (Κώστας Καζάκος) και ύπαρχο τον υποπλοίαρχο Βασίλη Ασλάνογλου (Γιάννης Φέρτης), το υποβρύχιο αναλαμβάνει περιπολία στα στενά του Οτράντο, όπου συναντά μία ιταλική νηοπομπή και βυθίζει τρία πολεμικά.

Αέρα, Αέρα, Αέρα

Έγχρωμη, 1972

Σκηνοθεσία: Κώστας Ανδρίτσος

Με τους Γιάννη Βόγλη, Πέτρο Φυσσούν, Ξένια Καλογεροπούλου

28 Οκτωβρίου 1940, δυόμισι μήνες μετά τον τορπιλισμό της Έλλης από ένα ιταλικό υποβρύχιο. Από ένα προκεχωρημένο φυλάκιο των ελληνοαλβανικών συνόρων κατεβαίνει ένα στρατιωτικό καμιόνι, που δέχεται επίθεση από ιταλικά τανκς. Ο Πέτρος (Γιάννης Βόγλης), ο μόνος που κατορθώνει να γλιτώσει τον θάνατο ή την αιχμαλωσία, σώζει τη χωριατοπούλα Μαρία (Ξένια Καλογεροπούλου). Ωστόσο, οι Έλληνες κατορθώνουν να ανακαταλάβουν το ελληνικό πολυβολείο, ελευθερώνοντας τους εγκλωβισμένους έλληνες στρατιώτες.

Υπολοχαγός Νατάσσα

Ο Νίκος Φώσκολος υπέγραψε μία από τις πλέον δημοφιλείς και αγαπημένες ταινίες για το έπος του 40’, με πρωταγωνιστές την Αλίκη Βουγιουκλάκη και τον Δημήτρη Παπαμιχαήλ.

in.gr

Δες επίσης

Γιώργος Καραμίχος: «Σέβομαι την πίστη, δεν εκτιμώ τη θρησκεία» – «Μου αρέσει η προσευχή του Κυπριανού, γιατί είναι κατά της βασκανίας»

Ο ηθοποιός Γιώργος Καραμίχος, ήταν καλεσμένος εχθές το βράδυ στην Αθηναίδα Νέγκα στο Action 24.  Στον καναπέ ...