Τετάρτη, 17 Απριλίου 2024
trikaladay.gr / Επιχειρηματικότητα / Σούπερ μάρκετ: Ποια θα είναι τα 50 βασικά προϊόντα στο «καλάθι της νοικοκυράς» – Πότε ξεκινά το μέτρο

Σούπερ μάρκετ: Ποια θα είναι τα 50 βασικά προϊόντα στο «καλάθι της νοικοκυράς» – Πότε ξεκινά το μέτρο

Να χτυπήσει την ακρίβεια που πλήττει τις τσέπες των νοικοκυριών και ροκανίζει τα εισοδήματά τους επιχειρεί το υπουργείο Ανάπτυξης. Κατά τη διάρκεια της χθεσινής συνάντησης του υπουργού Άδωνι Γεωργιάδη με του εκπροσώπους των μεγαλύτερων αλυσίδων σούπερ μάρκετ της χώρας συζητήθηκε εξάλλου η συγκράτηση των ανατιμήσεων σε αγαθά πρώτης ανάγκης.

Σύμφωνα με την Ημερησία, μέχρι το τέλος του τρέχοντος μήνα, κάθε επιχείρηση – σούπερ μάρκετ που έχει τζίρο μεγαλύτερο των 90 εκατ. ευρώ θα  παρουσιάσει το δικό του «καλάθι της νοικοκυράς», το οποίο θα περιλαμβάνει 50 κωδικούς προϊόντων. Τα προϊόντα αυτά θα προέρχονται από 20 βασικές κατηγορίες που καταναλώνει καθημερινά ο μέσος καταναλωτής, όπως για παράδειγμα το γάλα, το ψωμί, τα ζυμαρικά, το ρύζι, τα όσπρια, τα απορρυπαντικά, και άλλα.  Τελικός στόχος είναι να συγκρατηθούν οι τιμές τους παρά την τεράστια έκρηξη του πληθωρισμού.

Σύμφωνα με το ρεπορτάζ της Ημερησίας, τα καλάθια αυτά δεν θα συγκρίνονται ευθέως, καθώς, το κάθε σούπερ μάρκετ θα περιλαμβάνει μέσα στο εν λόγω καλάθι διαφορετικό μείγμα προϊόντων. Παρόλα αυτά, θα υπάρχει ανά τακτά χρονικά διαστήματα μια γενικότερη εξέταση των επιδόσεων των σούπερ μάρκετ στη μάχη κατά της ακρίβειας. Ακόμα δεν είναι ξεκάθαρο αν ο κάθε καταναλωτής θα μπορεί να παρακολουθεί ζωντανά τις τιμές στα προϊόντα του κάθε καλαθιού ή αν αυτή τη δυνατότητα θα την έχει μόνο το υπουργείο και οι ελεγκτικοί φορείς.

Τι προϊόντα θα επιλεχθούν για το καλάθι

Σύμφωνα με στέλεχος κορυφαίας αλυσίδας, «θα προσπαθήσουμε να κάνουμε ό,τι μπορούμε, για όσο μπορούμε, προκειμένου να συγκρατηθούν οι τιμές σε βασικά προϊόντα, αυτά που χρησιμοποιεί ο κόσμος στην καθημερινότητά του». Θα επιλεχθούν κατά βάση προϊόντα στα οποία ο retailer έχει μεγαλύτερη διαπραγματευτική δύναμη και καλύτερες σχέσεις με τους προμηθευτές τους.

Σε κάθε περίπτωση, η πρωτοβουλία αυτή δεν είναι δεσμευτική για τα σούπερ μάρκετ, καθώς, όπως διευκρίνισε ο υπουργός Ανάπτυξης, Αδωνις Γεωργιάδης, μετά το πέρας της σύσκεψης, «δεν πρόκειται για “πάγωμα τιμών” αλλά ούτε για “συμφωνία κυρίων” για τη συγκράτηση των τιμών. Η κάθε αλυσίδα θα κάνει τη δική της πολιτική. Δεν παραβιάζουμε το δίκαιο του ανταγωνισμού. Είναι κάτι που δεν θα κάναμε ποτέ».

Υπογράμμισε ωστόσο ότι «θέλω να ευχαριστήσω όλους τους εκπροσώπους του κλάδου για την καλή μας έως τώρα συνεργασία και κυρίως γιατί κατανοούν ότι εδώ δίνεται μια μάχη που αφορά κάθε Ελληνα και κάθε Ελληνίδα. Και είναι μια μάχη που ναι μεν προήλθε από το εξωτερικό, από τον πόλεμο και από την ενεργειακή κρίση, αλλά είναι μια μάχη που πρέπει να τη δώσουμε και να την κερδίσουμε».

Ποιοι συμμετείχαν στη σύσκεψη

Σημειώνεται ότι στη σύσκεψη συμμετείχαν από πλευράς επιχειρήσεων και επαγγελματικών φορέων:

  • ο γενικός διευθυντής του Ομίλου Σκλαβενίτη, Λάμπρος Παπακοσμάς
  • ο διευθύνων σύμβουλος της ΑΒ Βασιλόπουλος, Νίκος Λαβίδας
  • ο διευθύνων σύμβουλος της METRO ΑΕΒΕ, Αριστοτέλης Παντελιάδης
  • ο διευθύνων σύμβουλος της Μασούτης, Γιάννης Μασούτης
  • ο επιστημονικός σύμβουλος του ΙΕΛΚΑ, Γιώργος Δουκίδης
  • ο γενικός διευθυντής του ΙΕΛΚΑ, Λευτέρης Κιοσσές
  • ο πρόεδρος του ΣΕΛΠΕ, Αντώνης Μακρής
  • ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ, Γιώργος Καρανίκας

Πρόθεση του ΥΠΑΝ είναι να καλέσει το επόμενο διάστημα και εκπροσώπους της βιομηχανίας, ώστε να επιτευχθούν ανάλογες δεσμεύσεις.

Πώς συγκρατήθηκαν οι τιμές πέρυσι

Θυμίζουμε ότι στο ξεκίνημα των πληθωριστικών πιέσεων σε παγκόσμιο επίπεδο, οι retailers στην Ελλάδα κατάφεραν να συγκρατήσουν τις τιμές των περισσότερων προϊόντων στα ράφια, κυρίως λόγω αποθεματοποίησης, αλλά και χάρη στις «πιέσεις» που άσκησαν στους προμηθευτές προκειμένου να επιβαρυνθεί ο καταναλωτής.

Δεν πρέπει να ξεχνάμε άλλωστε ότι σε διεθνές επίπεδο και ειδικότερα στην Ευρώπη, έχουμε γίνει «μάρτυρες» από μάχες retailers και πολυεθνικών για το ύψος των τιμών, οι οποίες συνοδεύθηκαν ακόμη και από παροδικές απομακρύνσεις προϊόντων από τα ράφια.

Ανατιμήσεις για να αποφευχθούν οι ζημιές

Ωστόσο, με την πάροδο των μηνών, το disruption στην εφοδιαστική αλυσίδα ελέω Covid-19, η έκρηξη των τιμών σε πρώτες ύλες και εμπορεύματα και κατόπιν ο πόλεμος Ρωσίας-Ουκρανίας, δημιούργησαν ένα ασφυκτικό πλαίσιο για όλες τις επιχειρήσεις και στη χώρα μας, οι οποίες θα έπρεπε να αντιμετωπίσουν την εκτόξευση του λειτουργικού τους κόστους, με ανατιμήσεις στα προϊόντα τους.

Η κατακόρυφη άνοδος του πληθωρισμού στην Ελλάδα -και μάλιστα σε υψηλότερα επίπεδα από τον μέσο ευρωπαϊκό όρο- από το ξεκίνημα του 2022 και ιδίως στους τελευταίους έξι μήνες που «τρέχει» με διψήφιους ρυθμούς, επιβεβαιώνει του λόγου το αληθές.

Οι ετήσιες χρηματοοικονομικές καταστάσεις του 2021, αλλά και ορισμένες ενδιάμεσες της φετινής χρονιάς συγκλίνουν γενικά για τις περισσότερες κατηγορίες τροφίμων-ποτών ότι:

  • οι όγκοι υποχώρησαν ή παρέμειναν στα ίδια επίπεδα
  • οι πωλήσεις σε αξία άντεξαν ή ενισχύθηκαν βασικά λόγω των ανατιμήσεων
  • τα κέρδη δέχτηκαν σημαντικές πιέσεις

Παράγοντες από τη μεριά των προμηθευτών σημειώνουν ότι «στις συνθήκες που έχουν δημιουργηθεί από πέρυσι και με την αγοραστική δύναμη των καταναλωτών να έχει συρρικνωθεί σημαντικά λόγω της αύξησης κυρίως στο ρεύμα και τα καύσιμα, καμία εταιρεία δεν έχει προτεραιότητα να ανεβάσει τις τιμές των προϊόντων της. Πολλώ δε μάλλον όταν δραστηριοποιείται σε τομείς που έχουν πολύ οξύ ανταγωνισμό».

Σημειώνουν ωστόσο ότι «η δραματική αύξηση του κόστους σε όλα τα επίπεδα –ενέργεια, μεταφορές, πρώτες ύλες- έχει οδηγήσει τη συντριπτική πλειοψηφία των επιχειρήσεων σε break-even ισολογισμούς, καθιστώντας τις ανατιμήσεις αναπόφευκτες προκειμένου να μη γράψουν ζημιές».

Δεν μειώνεται το ωράριο

Ο Άδωνις Γεωργιάδης σημείωσε ότι ταυτόχρονα «οι έλεγχοι της ΔΙΜΕΑ θα συνεχιστούν εντατικά πάνω στο περιθώριο κέρδους στα σημαντικά -όπως λέει ο νόμος- προϊόντα για τη διαβίωση του κόσμου σε αυτές τις δύσκολες συνθήκες».

Σχετικά με τη συζήτηση που άνοιξε χθες για περιορισμό του ωραρίου των καταστημάτων για λόγους εξοικονόμησης ενέργειας, ο Άδωνις Γεωργιάδης ξεκαθάρισε ότι δεν θα κλείνουν νωρίτερα, καθώς μια τέτοια εξέλιξη θα είχε δυσμενείς συνέπειες τόσο στην αγορά εργασίας όσο και στον τζίρο των καταστημάτων.

Πλήρης επάρκεια προϊόντων

Αναφορικά με το ζήτημα της επάρκειας των προϊόντων που ετέθη, ο κ. Γεωργιάδης ανέφερε ότι «είναι ένα θέμα που απασχολεί αρκετές ευρωπαϊκές χώρες υπό τις παρούσες συνθήκες και θέλω να τους ευχαριστήσω διότι η ελληνική αγορά, όπως και κατά την περίοδο της πανδημίας κατάφερε να ξεχωρίσει και να μην έχει ζητήματα ελλείψεων, θα καταφέρει και τώρα να έχει πλήρη επάρκεια προϊόντων παρά τις πολύ μεγάλες διεθνείς πιέσεις σε διάφορα είδη προϊόντων. Αυτό είναι αποτέλεσμα της πολύ καλής δουλειάς που έκαναν όλους τους προηγούμενους μήνες για να προλάβουν να έχουν τις επαρκείς προμήθειες που δημιουργούν ένα δείκτη ασφαλείας για τον Ελληνα καταναλωτή».

Προσωρινή… έξοδος από τα ράφια

Τους προηγούμενους μήνες είχαν προηγηθεί και «μάχες» μεταξύ retailers και βιομηχανιών για το θέμα των ανατιμήσεων. Χαρακτηριστικά αναφέρουμε την έξοδο για κάποιο διάστημα:

  • προϊόντων της Danone από τα ράφια Delhaize και Lidl
  • προϊόντων της Kraft Heinz και της Colgate Palmolive από τα ράφια της Tesco
  • προϊόντων της Jacobs Douwe Egberts από τα ράφια της Intermarche
  • προϊόντων της Essity (όπως π.χ. τα Tempo, Edet, Lotus, Okay ή Demak’Up), της Pepsico και της L’Oreal από τα ράφια της Edeka
  • προϊόντων της Nestle (όπως π.χ. Maggi και KitKat) από τα ράφια της Albert Heijn
  • προϊόντων της Nestle, της Mondelez (όπως Cote d’Or, LU, Milka και Oreo) και της Ferrero (Nutella) από τα ράφια της Colruyt
  • Lay’s από το web supermarket, Picnic
  • Fuze Tea από τα ράφια της Jumbo

 

 

ethnos

 

 

Δες επίσης

Επίσκεψη των μαθητών της Β’ τάξης του 9ου Γυμνασίου Τρικάλων στο  εργοστάσιο “ΚΛΙΑΦΑ”

Το 9ο Γυμνάσιο Τρικάλων και συγκεκριμένα οι μαθητές της Β’ Γυμνασίου πραγματοποίησαν διδακτική επίσκεψη στο εργοστάσιο ...