Κυριακή, 22 Μαΐου 2022
trikaladay.gr / Άρθρα / Η “Προσβολή” του Ηλία Σάββα, Ο ανθός της ποίησης της Ρούλας Ιωαννίδου Σταύρου, Μνήμη Ευγένιου Σπαθάρη

Η “Προσβολή” του Ηλία Σάββα, Ο ανθός της ποίησης της Ρούλας Ιωαννίδου Σταύρου, Μνήμη Ευγένιου Σπαθάρη

Τεύχος 64 | 9 Μαΐου 2022

Image description
Image description

“Ακούσατε, ακούσατε…” | “Θα φάμε, θα πιούμε και νηστικοί θα κοιμηθούμε.” Ευγένιος Σπαθάρης, ο Δάσκαλος του Ελληνικού Θέατρου Σκιών, εκτός από το ταλέντο της τέλειας ερμηνείας και τεχνικής στον τομέα της θεατρικής τέχνης που εκπροσωπεί, είναι και ένας γνήσιος εκφραστής των συγκινήσεων της λαϊκής μας ψυχής που προκαλούνται με τους υπέροχους πίνακές του. (2 Ιανουαρίου 1924 – 9 Μαΐου 2009) | ΣΠΑΘΑΡΕΙΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΘΕΑΤΡΟΥ ΣΚΙΩΝ ΔΗΜΟΥ ΑΜΑΡΟΥΣΙΟΥ, Μεσογείων και Βορείου Ηπείρου 27 – Μαρούσι Τ.Κ. 15125. |  Ο Ευγένιος Σπαθάρης, ένας από τους σημαντικότερους καραγκιοζοπαίχτες, μουσικός καλλιτέχνης και ζωγράφος, διατηρεί έντονα τα κύρια χαρακτηριστικά της λαϊκής ζωγραφικής που τα δένει μεταξύ τους με πρωτοφανή ρεαλισμό και μεγάλη χρωματική ζωντάνια.  Ο Άγγελος Σικελιανός είχε πει χαρακτηριστικά: «Η τέχνη του Σπαθάρη είναι στη βάση της λαϊκής ψυχής και ζωής και μακάριος όποιος την αντικρίζει με τη σοβαρότητα που της οφείλεται. Μέσα της δεν κατασταλάζει μόνο η λαγαρή θυμοσοφία του λαού μας μπρος στα ανάποδα τον κόσμου, αλλά σκεπάζεται και η πηγαία δύναμη πόχει μέσα του και με την οποία υπερνικά αυτά τα ανάποδα με ψυχισμό ασύγκριτο, ανεβαίνοντας απ’ τα σκαλιά της θείας του εξυπνάδας ως με τις κορφές τον ηρωισμό».

 

Σίσσυ Σιγιουλτζή-Ρουκά | Πρόεδρος ΣΠΕΚ

ΝΕΟ ΜΥΘΙΣΤΟΡΗΜΑ

Image description

Κριτική Προσέγγιση από το οπισθόφυλλο της έκδοσης  | γράφει ο Δρ Ιωσήφ Σ. Ιωσηφίδης, Πρόεδρος ΕΛΚ, Αντιπρόεδρος ΣΠΕΚ : “Επαληθεύτηκε η προφητεία της γύφτισσας, ότι ο ήρωας του Σάββα Ηλία, ο Νικήτας, δικαιώνεται μετά από απίστευτες περιπέτειες σε μια δύσμοιρη ζωή. Είναι μυθιστόρημα συναρπαστικό, φανταστικό μεν, αλλά που μπορεί να συμβεί σε κάποιον από μας. Μα και η ίδια η ζωή του συγγραφέα υπήρξε συγκλονιστική· ένας μύθος που διδάσκει και νέους. Δυσβάσταχτα προσωπικά βιώματά του μεταφέρονται με ένταση και ζέση στα γραφόμενά του, όπως σκηνές από τη βιοπάλη του ίδιου του Ηλία, όπου ρίχτηκε όταν ήταν μαθητής, σκηνές απ’ την απάνθρωπη αιχμαλωσία του απ’ τους Τούρκους (1974). Υπάρχει σαφής συστοιχία των έργων του Ηλία με δραματικές φάσεις της ζωής του ή με ασύγγνωστες συμπεριφορές ‘των περίξ’ – αυτό σπάνια συμβαίνει σε έργα ομοτέχνων. Θεωρώ τον Ηλία δεξιοτέχνη, με γραφή που προβάλλει τα αδιέξοδα του βίου πολλών, τις διαψεύσεις ή ανατροπές στη ζωή, τον αγώνα για επιβίωση, δικαίωση. Εκπλήσσει η φαντασία του, η ευρηματικότητα και η μαχητικότητά του για ένα καλύτερο αύριο. Είναι ένα έργο που, ενσυνείδητα ή ασυνείδητα, εμπεριέχει στοιχεία αρχαίου δράματος π.χ. η ύβρις και η τίσις-τιμωρία καταχραστών, η κάθαρση κι ακόμη το ευ αγωνίζεσθαι! Μία τραγωδία, αρχαία και σύγχρονη! Διαβάζοντας έργα σαν αυτό, νιώθουμε βαθύτερα το δράμα της Κύπρου και ότι η αναζήτηση της αγάπης σώζει τον άνθρωπο. Αδημονώ να διαβάσω και επόμενα έργα του μοναδικού Σάββα Ηλία, του άξιου μέλους της ΕΛΚ.” ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ | ΠΑΡΑΓΓΕΛΙΑ ΕΚΔΟΣΗΣ

ΝΕΑ ΑΝΘΟΛΟΓΙΑ ΠΟΙΗΣΗΣ

Image description

Κριτική Προσέγγιση από το οπισθόφυλλο του βιβλίου | γράφει ο ανθολόγος, Δρ Ιωσήφ Σ. Ιωσηφίδης: “Η Ρούλα Ιωαννίδου-Σταύρου µεταποιεί τις εµπειρίες της σε ευρέα µηνύµατα. Ο στίχος λιτός µα πληθωρικός σ’ έννοιες, εικόνες, χρώµατα, συγκινήσεις· η αποφθεγµατικότητα σε κάποιους στίχους της, δεν την εµποδίζει να εκφράζεται σε άλλους λυρικά, ερωτικά, τρυφερά. Ένας στρατιώτης µάχεται τοπικά· η Ρούλα Ιωαννίδου-Σταύρου µάχεται ιστορικά, για Πατρίδα και αξίες. Λυγίζει, µα ορθώνεται για να συνεχίσει µε πίστη προς το όραµα: την απελευθέρωση· δεν την καταβάλλει η απόγνωση και τονώνει το ηθικό του αναγνώστη. Οι συλλογές για τη Μητέρα, τη Θρησκεία και τη Φύση είναι µοναδικές σε παγκύπριο και πανελλήνιο επίπεδο. Επιπλέον, ενώ αρκετά ποιήµατά της είναι ευαίσθητα, µε εσωτερική µουσικότητα, άλλα έχουν καλπασµό, ιδίως όταν υπερασπίζεται τα δίκαια. Ειδικά η θρησκευτική ποίησή της, εκτός των άλλων, είναι και κραυγή ενάντια στον αµοραλισµό, ηχηρή σάλπιγγα για να ρίξει τα τείχη της διαφθοράς. Ακόµη διαθέτει ως ποιητικό µέσο τη σάτιρα, για να ψέγει εκπροσώπους της παρακµής και του ψεύδους. Η Ρούλα συνταιριάζει αντιθέσεις, αλλά και εστιάζει στη ζωή του ανθρώπου, ιδίως την εσωτερική. Τον καλεί για διάλογο, απολογία, συγχώρεση, συµπόρευση. Διατηρεί το πνεύµα ανήσυχο κι ερευνητικό, ενώ έχει την ευλογία της δεξιότεχνης δηµιουργικότητας. Πατρίδα, Άνθρωπος, Ζωή, Έρως, Θάνατος, Θρησκεία, Φύση, Αγάπη, Αρετή: oι άξονες της Ποίησής της που πάντα θα απασχολούν και θα επανέρχονται για σπουδή.” ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ | ΠΑΡΑΓΓΕΛΙΑ ΒΙΒΛΙΟΥ

 “SOLOMOS” Web Radio TV: ποιοτική μουσική, εκλεκτές εκπομπές, αφιερώματα,
αφηγήσεις, απαγγελίες, μελοποιημένη ποίηση, παρουσιάσεις βιβλίων και μουσικών έργων | 24h/24h κοντά μας!

Image description
Facebook
Facebook
Instagram
Facebook
Twitter

Σύνδεσμος Πολιτισμού Ελλάδας Κύπρου 2021 | All Rights Reserved

www.cultural-association.org | info@cultural-association.org

Δες επίσης

Rossonero: Όταν τα αφεντικά «τηρούν αυστηρά μέτρα προστασίας και ασφάλειας» ή ΜΜΕ για τον «πόνο» του βιομήχανου

Προχθές Κυριακή, στο χώρο της δουλειάς του στην γαλακτοβιομηχανία (…), έχασε τη ζωή του σε ...