Δευτέρα, 22 Απριλίου 2024
trikaladay.gr / Υγεία / Αλκοόλ και hangover: Έχει σημασία με ποια σειρά πίνουμε τι;

Αλκοόλ και hangover: Έχει σημασία με ποια σειρά πίνουμε τι;

Τι δείχνει η έρευνα για τα ποτά που πίνουμε και τη σειρά με την οποία τα καταναλώνουμε

Για το αλκοόλ και το hangover, τα δυσάρεστα δηλαδή συμπτώματα -όπως ο πονοκέφαλος- που μπορεί να έχει κανείς την επόμενη μέρα, κυκλοφορούν πολλές θεωρίες. Όπως «ποτέ μπύρα πριν το ποτό» ή «σταφύλι ή σιτηρά, αλλά ποτέ και τα δύο». Είναι όμως αλήθεια;

Η αλήθεια είναι ότι οι άνθρωποι προσπαθούν εδώ και καιρό να «παίξουν» με τη σειρά των ποτών για να μετριάσουν τα συμπτώματα της επόμενης μέρας. Αλλά είναι, επίσης, αλήθεια ότι δεν υπάρχουν ξεκάθαρα στοιχεία που να υποστηρίζουν το ένα ή το άλλο, λένε οι ειδικοί.

Τι προτείνει η επιστήμη;

Λίγες μελέτες έχουν εξετάσει εάν υπάρχει αλήθεια σε αυτές τις θεωρίες, εν μέρει επειδή μια τέτοια έρευνα είναι δαπανηρή, δύσκολη και χρονοβόρα, λέει ο Δρ Kai O. Hensel, ερευνητής στο Πανεπιστημιακό Νοσοκομείο Helios Wuppertal στη Γερμανία.

Αλλά σε μια από τις πιο αυστηρές μελέτες που έχουν γίνει μέχρι σήμερα, και η οποία δημοσιεύτηκε το 2019, ο Δρ Χένσελ και οι συνεργάτες του ξεκίνησαν να κάνουν ακριβώς αυτό.

Επιστράτευσαν 90 φοιτητές ηλικίας μεταξύ 19 και 40 ετών από πανεπιστήμιο στη Γερμανία και τους χώρισαν σε τρεις ομάδες. Την πρώτη μέρα, η πρώτη ομάδα ήπιε μία Pilsner με περιεκτικότητα σε αλκοόλ 5% (από την εταιρεία Carlsberg) έως ότου η συγκέντρωση αλκοόλ στην αναπνοή τους έφτασε στο 0,05% και μετά ήπιε λευκό κρασί 11% έως ότου η συγκέντρωση αλκοόλ στην αναπνοή τους έφτασε στο 0,11%.

Η δεύτερη ομάδα έκανε το ίδιο, αλλά με την αντίθετη σειρά.

Και τα άτομα της τρίτης ομάδας έλαβαν οδηγίες να πιουν είτε μόνο μπύρα είτε μόνο κρασί.

Καθώς οι συμμετέχοντες έπιναν, οι ερευνητές τους ρωτούσαν πώς αισθάνονται και πόσο μεθυσμένοι ένιωθαν ότι ήταν. Τους δόθηκαν επίσης τυποποιημένα γεύματα και νερό και μετά πήγαν για ύπνο στον χώρο της μελέτης. Το επόμενο πρωί, οι συμμετέχοντες βαθμολόγησαν την ένταση των συμπτωμάτων του hangover -μεταξύ άλλων πόσο κουρασμένοι, διψασμένοι, ζαλισμένοι ήταν και αν αισθάνονταν ναυτία- από 0 έως 7.

Μία εβδομάδα ή περισσότερο μετά, οι ερευνητές επανέλαβαν ολόκληρη τη διαδικασία, αλλά άλλαξαν τη σειρά κατανάλωσης αλκοόλ μεταξύ των ομάδων – όσοι είχαν πιει μπύρα πρώτα κατανάλωναν κρασί και το αντίστροφο. Και τα άτομα στην ομάδα ελέγχου που είχαν κρασί την πρώτη μέρα άλλαξαν σε μπύρα και όσοι είχαν πιει μπύρα άλλαξαν σε κρασί.

Όταν οι ερευνητές συνέκριναν τις βαθμολογίες των συμμετεχόντων για το hangover όλες τις μέρες και σε όλες τις ομάδες της μελέτης, διαπίστωσαν ότι η σειρά κατανάλωσης αλκοόλ δεν επηρέαζε ομοιόμορφα τα συμπτώματα, λέει ο Δρ Hensel.

Δεν υπήρχε μια ιδανική σειρά κατανάλωσης αλκοόλ που να ισχύει για όλους. Η σοβαρότητα του hangover εξαρτιόταν περισσότερο από το πώς το σώμα τους ήταν σε θέση να επεξεργαστεί το αλκοόλ.

«Τα ευρήματά μας καταρρίπτουν τους παλιούς μύθους», έγραψαν οι ερευνητές στη μελέτη.

Τι μειώνει πραγματικά τις πιθανότητες hangover;

Ο ευκολότερος τρόπος για να ελαχιστοποιήσετε την πιθανότητα hangover είναι και ο πιο προφανής: να πίνετε λιγότερο, λέει ο Emmert Roberts, ανώτερος κλινικός λέκτορας στην Ψυχιατρική εθισμών στο King’s College του Λονδίνου.

Ορισμένα αλκοολούχα ποτά είναι πιο πιθανό από άλλα να σας κάνουν να αισθανθείτε άρρωστοι το επόμενο πρωί, προσθέτει. Τα πιο σκουρόχρωμα αλκοολούχα ποτά, όπως το ουίσκι και το κονιάκ, συνδέονται με πιο έντονο hangover από ό,τι τα πιο ανοιχτόχρωμα οινοπνευματώδη όπως η βότκα και το τζιν. Αυτό συμβαίνει επειδή τα πιο σκούρα ποτά περιέχουν υψηλότερες συγκεντρώσεις ενώσεων που παράγονται φυσικά κατά τη διαδικασία της απόσταξης και της ζύμωσης, οι οποίες συμβάλλουν στο χρώμα, τη γεύση και το άρωμα των ποτών.

Το κόκκινο κρασί είναι επίσης γνωστό ότι προκαλεί πονοκεφάλους την επόμενη μέρα, για λόγους που οι ερευνητές δεν κατανοούν πλήρως.

Τα ποτά γενικά έχουν υψηλότερη συγκέντρωση αλκοόλ από την μπύρα ή το κρασί, επομένως εάν πίνετε ισοδύναμες ποσότητες, το ποτό είναι πιο πιθανό να σας κάνει να νιώσετε χειρότερα, λέει ο Δρ Roberts.

Δεν υπάρχουν πολλοί αποδεδειγμένοι τρόποι για να αποφύγετε το hangover. Το να παραμείνετε ενυδατωμένοι μπορεί να βοηθήσει, λέει η Δρ Sarah Andrews, επίκουρη καθηγήτρια Ψυχιατρικής και συμπεριφορικών επιστημών στη σχολή Johns Hopkins Medicine.

Η εναλλαγή αλκοολούχων ποτών με νερό μπορεί επίσης να επιβραδύνει τον ρυθμό με τον οποίο πίνετε, βοηθώντας σας ενδεχομένως να πιείτε λιγότερο συνολικά.

Και το να βεβαιωθείτε ότι υπάρχει τροφή στο στομάχι σας προτού πιείτε είναι επίσης χρήσιμο, καθώς το να πίνετε με άδειο στομάχι μπορεί να σας μεθύσει περισσότερο.

Αλλά αν το μόνο σας μέσο για να αποτρέψετε το hangover είναι να ακολουθήσετε μια παλιά σοφία, να ξέρετε ότι δεν θα λειτουργήσει, λέει η Δρ Andrews.

Πηγή: New York Times

Φωτογραφία: iStock

Δες επίσης

Καρκίνος: Αύξηση – σοκ σε νέες ηλικίες, ειδικά στο γαστρεντερικό

Το περιβάλλον, η ρύπανση, η τροφή, ο τρόπος ζωής, ή το DNA ευθύνεται αύξηση περιστατικών καρκίνου σε ...