Τον Φεβρουάριο του 2024, κάνοντας τη δουλειά της διαφάνειας που αρνήθηκε να κάνει η κυβέρνηση Μητσοτάκη, παρουσιάστηκε μετά από ενδελεχή έρευνα τη λίστα των έργων και μέτρων στο πλαίσιο αναθεώρησης του σχεδίου «Ελλάδα 2.0» αναφορικά με το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, για την οποία η η ελληνική κυβέρνηση είχε ζητήσει την τροποποίηση ή την απάντησή τους.
Η τότε κατακραυγή για την αδιαφάνεια της κυβέρνησης υποχρέωσε τώρα το Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών να κάνει έστω το απολύτως ελάχιστο στο αίτημα αναθεώρησης που συζητείται αυτές οι ημέρες τις: να επισυνάψει σε δελτίο τύπου την πρόταση, στα αγγλικά, της εκτελεστικής απόφασης. του Συμβουλίου της Ε.Ε. που δημοσιεύτηκε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, με βάση την οποία εγκρίθηκε η νέα αναθεώρηση του σχεδίου «Ελλάδα 2.0» σε προσεχείς ECOFIN .
Εδώ τελειώνει όμως η προσπάθεια ενημέρωσης εκ μέρους της κυβέρνησης. Και αρχίζει η ομίχλη της αδιαφάνειας.
Σύμφωνα με το κείμενο οι αλλαγές στο Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας που προτάθηκαν από την Ελλάδα «λόγω αντικειμενικών συνθηκών» συνολικά 108 μέτρα.
Συνολική και συγκεκριμένη όμως ενημέρωση για το ποιο ακριβώς είναι το περιεχόμενο της αναθεώρησης σε κάθε συγκεκριμένο μέτρο, ορόσημο ή στόχος ως προς τον εύρος ή τη χρονολογία τους δεν υπάρχει. Το συγκεκριμένο χάνεται μέσα στην απροθυμία της Κυβέρνησης να ενημερώσει με πραγματική διαφάνεια και λεπτομέρεια. Στην δε πρόταση Εκτελεστικής Απόφασης του Συμβουλίου, όπως γράφαμε και την προηγούμενη φορά, περιλαμβάνεται σωρεία καταχωρήσεων που εξαντλούνται μόνο στους γενικούς τίτλους και στους κωδικούς των έργων για τα οποία ζητήθηκε από την ελληνική Κυβέρνηση είτε η απάντησή τους είτε η αναθεώρησή του αντικειμένου τους ή του χρονοδιαγράμματος τους. Δείτε εδώ το κείμενο της πρότασης εκτελεστικής απόφασης του Συμβουλίου:
https :// commission . europa . eu / document / download /599847 ee -01 e 8-4 cfe -96 d 7-4 a 4 ccd 2 ceb 00_ en ? όνομα αρχείου = COM _2025_367_1_ EN _ ACT _ μέρος 1_ έκδ . 3. pdf
Προσέξτε τι πρέπει να κάνει και πάλι ένας απλός πολίτης για να καταλάβει τι αφορά ακριβώς τον κωδικό έργου ή ορόσημου έργου που αναφέρεται στο παραπάνω σχέδιο απόφασης:
1. Να λειτουργεί το https://greece20.gov.gr/ .
2. Στην κεντρική μπάρα δεν έχει αντιληφθεί ότι πρέπει να πάει στο «Διαχείριση έργων».
3. Να σκεφτεί ότι πρέπει να κάνει κλικ στο «Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα».
4. Μετά να κατέβει μέχρι τη σελίδα και να μαντέψει μεταξύ μίας πλειάδας εγγράφων ότι πρέπει να επιλέξει τα Κωδικοποιημένα Στοιχεία Ταμείου Ανάκαμψης για να βρει τη μορφή excel .
5. Τέλος, να τσεκάρει ένα από τα 108 μέτρα και τα 165 ορόσημα ή στόχους που αναφέρονται στο σχέδιο απόφασης του Συμβουλίου, ώστε να γίνει κατανοητό ποιο ακριβώς αντικείμενο αφορά την κάθε καταχώρηση.
Επαναλαμβάνουμε: Μία Κυβέρνηση που θα ενδιαφερόταν για τη διαφάνεια, που είχε επεξεργαστεί, αναρτήσει και θέσει άμεσα στη διάθεση κάθε πολίτης μία εύχρηστη και κατανοητή λίστα για το ποια συγκεκριμένα έργα ζήτησε να αναθεωρηθούν στο πλαίσιο του Ταμείου Ανάκαμψης και ποιο ακριβώς ήταν σε κάθε περίπτωση το περιεχόμενο της αναθεώρησης που ζήτησε: χρονική μεταβολή, αλλαγή αντικειμένου, απένταξη; Η Κυβέρνηση Μητσοτάκη ούτε αυτή τη φορά μπήκε στον κόπο να πάρει πραγματικές πρωτοβουλίες ενημέρωσης, προκειμένου οι αρνητικές ειδήσεις να διαρρεύσουν με το σταγονόμετρο και να προωθηθεί μόνο στο θετικό κυβερνητικό μήνυμα. Ακόμα και εις βάρος της διαφάνειας.
Και πάλι όμως: αυτό που αρνείται να κάνει η Κυβέρνηση, να ενημερώσει με διαφάνεια, το κάνει ξανά σήμερα το ΠΑΣΟΚ, αφού μελετήσαμε, όσο πιο επισταμένα γίνεται η πρόταση Εκτελεστικής Απόφασης του Συμβουλίου. Με βάση αυτό το κείμενο, δίνουμε στη δημοσιότητα, σε απλά λόγια και προσθέτοντας περιγραφές για να είναι κατανοητό κάθε αντικείμενο, τη λίστα με το σύνολο των έργων για τα οποία ζητήθηκε από την ελληνική Κυβέρνηση η αναθεώρησή τους ή η απάντησή τους από το πλαίσιο του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.
Από τη λίστα προκύπτει ότι τροποποιούνται ή και απεντάσσονται έργα που πρέπει να κάνουν με το σύνολο σχεδόν του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας: από τα έργα που αναφέρονται στην πολιτική προστασία, την ενέργεια, την κοινωνική πολιτική και τη δημόσια διοίκηση, μέχρι έργα υποδομής και τα έργα αποκατάστασης των συνεπειών στις περιοχές που έγιναν από τον Daniel .
Είναι επίσης χαρακτηριστικό ότι η απένταξη έργων από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας έχει βαφτιστεί στο κείμενο «η ελληνική κυβέρνηση εξήγησε ότι δεν είναι πλέον εφικτά εν μέρει ή πλήρως».
Κάποια από τα μέτρα για τα οποία η Κυβέρνηση ζήτησε αναθεώρηση είναι γνωστά, κάποια όχι. Για κάποια από αυτά η Κυβέρνηση έχει προβεί σε ανακοινώσεις, για άλλα όχι. Θα γίνει πολλή δουλειά ακόμη για να εκμαιεύσουμε από την κυβέρνηση ποιο ακριβώς είναι το αντικείμενο της αναθεώρησης σε κάθε συγκεκριμένο έργο και τους λόγους – όπως και οι υπεύθυνοι – για τους οποίους ένα έργο μειώνεται ως προς το εύρος του ή απεντάσσεται. Αυτή ακριβώς την πίεση θα εξακολουθήσει να ασκεί το ΠΑΣΟΚ – Κίνημα Αλλαγής στην κυβέρνηση.
Σύμφωνα λοιπόν με το επίσημο κείμενο:
α) Οκτώ (8) μέτρα, σύμφωνα με την ελληνική κυβέρνηση, δεν είναι πλέον εφικτά εν μέρει ή πλήρως λόγω «απροσδόκητων καθυστερήσεων» που σχετίζονται με τις διαδικασίες δημοσίων συμβάσεων. Παραμένει νεφελώδες τι ισχύει ακριβώς σε κάθε περίπτωση. Συγκεκριμένα, αυτά τα 8 μέτρα είναι:
1. Το ορόσημο 64 στο μέτρο 16851 που αφορά στην ολοκλήρωση όλων των εργασιών για την προστασία της βιοποικιλότητας , συμπεριλαμβανομένης της δημιουργίας εθνικών δικτύων μονοπατιών και πεζοπορικών διαδρομών, καθώς και του οριζοντίου σχεδίου περιπολίας για όλες τις προστατευόμενες περιοχές της Ελλάδας.
2. Το ορόσημο 82 του μέτρου 16911 που αφορά στην η ολοκλήρωση του έργου εναέριων μέσων για τη διαχείριση κρίσεων και την πολιτική προστασία, όπως για παράδειγμα, μεταξύ άλλων, την αναβάθμιση-εκσυγχρονισμό 7 αεροσκαφών Canadair CL415 σε CL515.
3. Το ορόσημο 80 του μέτρου 16283 που αφορά στην ολοκλήρωση κατασκευής και θέση σε λειτουργία 13 περιφερειακών κέντρων πολιτικής προστασίας . Σύμφωνα με το κείμενο η Ελλάδα ζήτησε να αφαιρεθεί το μέτρο 16283.
4. Το ορόσημο 108 του μέτρου 16779 που αφορά στην ολοκλήρωση του έργου «Διαλειτουργικότητα και ανάπτυξη υπηρεσιών διαδικτύου», στην αξιολόγηση των οποίων θα περιλαμβάνεται ο στόχος των ανοικτών δεδομένων [την υλοποίηση του ελληνικού Μητρώου Μεταδεδομένων (όπως ορίζεται στο Μητρώο Διαλειτουργικότητας) και μιας κεντρικής Πύλης Εξυπηρέτησης των Βασικών Μητρώων, η οποία αποτελεί κεντρικό σημείο πρόσβασης στα βασικά μητρώα της χώρας].
5. Το ορόσημο 128 του μέτρου 16827 ορόσημο 128 που αφορά στην Ολοκλήρωση του έργου «Στρατηγική και πολιτικές για τη διακυβέρνηση δεδομένων στον δημόσιο τομέα» και για τη διασφάλιση της συμμόρφωσης με τον GDPR . Σύμφωνα με το κείμενο η Ελλάδα ζήτησε « να μειωθεί το εύρος του μέτρου 16827» χωρίς να δοθεί περαιτέρω λεπτομέρειες.
6. Τα ορόσημα 182 και 182 α του μέτρου 16925 για την αύξηση της πρόσβασης σε κοινωνικές πολιτικές χωρίς αποκλεισμούς που συγκεκριμένα στην ολοκλήρωση της παράδοσης από τη διαχειριστική αρχή 80.000 καρτών αναπηρίας στους δικαιούχους (ορόσημο 182) καθώς και, μεταξύ άλλων, τη δημιουργία Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης για την πρόσβαση στην κοινωνική προστασία στην οποία θα ενσωματωθούν οι υφιστάμενες ηλεκτρονικές αιτίες παροχών κοινωνικής πρόνοιας σε χρήμα, όπως και ενιαίας Εθνικής Πύλης Παροχών Αναπηρίας, η οποία επιτρέπει στους δικαιούχους να έχουν επιγραμμική πρόσβαση σε προσωπικά δεδομένα και να εκδίδουν πιστοποιητικά (ορόσημο182 a ).
7. Το ορόσημο 213 του μέτρου 16703 που αφορά στην καταπολέμηση του παραεμπορίου , την προστασία της πνευματικής ιδιοκτησίας και τη θέση σε λειτουργία ολοκληρωμένου και διαλειτουργικού πληροφοριακού συστήματος που επιτρέπει την αποτελεσματική διαχείριση των ελέγχων που διενεργούνται σε ολόκληρη τη χώρα για την καταπολέμηση του λαθρεμπορίου και τον έλεγχο της διακίνησης αγαθών και υπηρεσιών, με αντίστοιχη υποστήριξη της επιχειρησιακής ικανότητας της Διυπηρεσιακής Μονάδας Ελέγχου της Αγοράς (ΔΙΜΕΑ), έτσι ώστε να καταστεί δυνατή η χρήση του πληροφοριακού συστήματος σε επιτόπιους ελέγχους και η άμεση επιβολή προστίμων.
8. Τα ορόσημα 261 και 262 του μέτρου 16630 που αναφέρονται στον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης (Β.Ο.Α.Κ.) και συγκεκριμένα την π ρόοδο των κατασκευαστικών εργασιών του BOAK (ορόσημο 261 – ολοκλήρωση του 60 % της αξίας των κατασκευαστικών εργασιών του βορείου οδικού άξονα Κρήτης, έγκριση από ανεξάρτητο μηχανικό για το έργο 2: Χερσόνησος– Νεάπολη και το έργο 3: Νεάπολη– Νικόλαος) καθώς και την ολοκλήρωση του έργου (ορόσημο 262 – ολοκλήρωση του 100 % της αξίας των εργασιών με την πιστοποίηση ανεξάρτητου μηχανικού με το πιστοποιητικό ολοκλήρωσης για την έγκριση του Υπουργείου Υποδομών). Σύμφωνα με το κείμενο της Ελλάδας ζήτησε να αφαιρεθεί ο ενδιάμεσος στόχος 261 που ήταν προγραμματισμένος για το 2 ο τρίμηνο του 2025.
β) Εννέα (9) μέτρα, σύμφωνα με την ελληνική κυβέρνηση, δεν είναι πλέον εφικτά εν μέρει ή πλήρως λόγω «χαμηλότερης από την έρευνα ζήτησης» . Και πάλι παραμένει νεφελώδες τι ισχύει ακριβώς σε κάθε περίπτωση. Αυτά τα 9 μέτρα (στην πραγματικότητα είναι 8) είναι:
9. Ο στόχος 35 του μέτρου 16876 που αφορά στην ολοκλήρωση παρεμβάσεων για τη βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης σε κτίρια του δημόσιου τομέα (210 κτίρια) με τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου, κατά μέσο όρο, τουλάχιστον 30 %. Σύμφωνα με το κείμενο της Ελλάδας ζήτησε να μειωθεί το εύρος του μέτρου 16876 και να αφαιρεθεί ο στόχος 35 (ολοκλήρωση της ενεργειακής απόδοσης σε 100 δημόσια κτίρια και 100.000 αναβαθμισμένα σημεία οδοφωτισμού που ήταν προγραμματισμένα για το 4 ο τρίμηνο του 2025).
10. Τα ορόσημα 312 και 316 του μέτρου 16285 που αναφέρονται σε « Μεγάλο πρόγραμμα αρδευτικών έργων με ΣΔΙΤ για την ενίσχυση της γεωργικής παραγωγής » Σύμφωνα με το κείμενο της Ελλάδας ζήτησε να αφαιρεθεί το ορόσημο 312.
11. Ο στόχος 90 στο μέτρο 16818 που αφορά την ολοκλήρωση του έργου «Υποδομές οπτικών ινών σε κτίρια» και συγκεκριμένα 120.000 ιδιωτικά κτίρια πλήρως συνδεδεμένα με υποδομές οπτικών ινών.
12. Το ορόσημο 186 α και τους στόχους 183 και 186 του μέτρου 16922 που παρουσιάζεται στην ολοκλήρωση του προγράμματος κατάρτισης και στήριξης της απασχόλησης για 7000 δικαιούχους Ελαχίστου Εγγυημένου Εισοδήματος και αστέγους (στόχος 183), στην ολοκλήρωση του προγράμματος κατάρτισης . Δήμος Αθηνών και 30 στον Δήμο Θεσσαλονίκης) για 250 δικαιούχους από ευάλωτες κοινωνικές ομάδες (στόχος 186) και στην ολοκλήρωση παρεμβάσεων όπως προγράμματα κατάρτισης και πρόγραμμα βραχυπρόθεσμων πρακτικών ασκήσεων για 159 άτομα που ανήκουν σε πληθυσμούς Ρομά και ψηφιακή κατάρτιση για 3.000 ηλικιωμένους και 2.400 άτομα με αναπηρία (ορόσημο 186 a ).
13. Τα ορόσημα 174a, 179 and 176 του μέτρου 16904 που αφορά την υποστήριξη ατόμων με αναπηρία και συγκεκριμένα α) «προσφορά και υποστήριξη υποδομών, κοινωνική ένταξη ατόμων με διαταραχές του φάσματος του αυτισμού (ASD), πρόωρη παιδική παρέμβαση» (ορόσημο 174 a ), β) ανάπτυξη του προγράμματος προσωπικής βοήθειας για άτομα με αναπηρία σε εθνική κλίμακα, συμπεριλαμβανομένης διαδικασίας ιατρικής και λειτουργικής αξιολόγησης (ορόσημο 179) και γ) ολοκλήρωση της δεύτερης φάσης του πιλοτικού προγράμματος για την προσωπική βοήθεια, συμπεριλαμβανομένης διαδικασίας λειτουργική αξιολόγηση της αναπηρίας και ολοκλήρωση της αξιολόγησης της αποτελεσματικότητας του συστήματος ιατρικής και λειτουργικής αξιολόγησης αναπηρίας για το πρόγραμμα προσωπικής βοήθειας και πιθανή ευρύτερη επέκτασή του (ορόσημο 176).
14. Το ορόσημο 180 a και τους στόχους 177 και 180 του μέτρου 16919 που την ενίσχυση της παιδικής προστασίας και συγκεκριμένα την ολοκλήρωση και τη στελέχωση τουλάχιστον 50.000 νέων θέσεων σε βρεφονηπιακούς σταθμούς (στόχος 180) και παρεμβάσεις όπως α) ολοκλήρωση της μεταρρύθμισης των προγραμμάτων μαθημάτων και του εκπαιδευτικού προγράμματος για βρέφη/παιδιά ηλικίας 3 μηνών έως 4 ετών (πιλοτική). εφαρμογή σε 90 κέντρα παιδικής μέριμνας), β) ολοκλήρωση των επενδύσεων σε 2.700 κιτ εκπαιδευτικού υλικού και σε εργαλεία αξιολόγησης της γνωστικής ανάπτυξης για κέντρα παιδικής μέριμνας και γ) δημιουργία 135 Κέντρων Δημιουργικής Απασχόλησης Παιδιών με ένταξη των τομέων των θετικών επιστημών, της τεχνολογίας, της μηχανικής και των μαθηματικών (STEM) για παιδιά ηλικίας 12-15 ετών (ορόσημο 180 a ) και την απουσία ανηλίκων μέσω της επαγγελματικής αναδοχής 100 ανηλίκων με σοβαρές αναπηρίες (στόχος 177). Σύμφωνα με το κείμενο η Ελλάδα ζήτησε να αφαιρεθούν οι στόχοι 177 και 180.
15. Το ορόσημο 220 του μέτρου 16705 που αφορά τον ψηφιακό μετασχηματισμό δημοσιονομικής διαχείρισης και εποπτείας στη γενική κυβέρνηση και την ηλεκτρονική τιμολόγηση με «πλήρη θέση σε λειτουργία πληροφοριακού συστήματος Ενδοεπιχειρησιακού Σχεδιασμού Δημοσίου Τομέα (GOV-ERP), να διασφαλιστεί η συνδεσιμότητα των συστημάτων ERP με την ηλεκτρονική τιμολόγηση και η σύνδεση των παρόχων υπηρεσιών ηλεκτρονικών τιμολόγησης με το δίκτυο ηλεκτρονικών τιμολόγησης). Σύμφωνα με το κείμενο η Ελλάδα ζήτησε να μειωθεί το εύρος του μέτρου 16705, χωρίς περαιτέρω λεπτομέρειες.
16. Το ορόσημο 346 του μέτρου 16622 που αφορά στη χρηματοδότηση της καινοτομίας και συγκεκριμένα στη χρηματοδότηση κορυφαίων καινοτόμων εταιρειών, που περιλαμβάνονται από μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις.
γ) Έξι (6) μέτρα, σύμφωνα με την ελληνική κυβέρνηση, δεν είναι πλέον εφικτά εν μέρει ή πλήρως λόγω «διαταραχών στην εφοδιαστική αλυσίδα» . Πάλι παραμένει νεφελώδες τι ισχύει ακριβώς πλέον σε κάθε περίπτωση. Αυτά τα 6 μέτρα είναι:
17. Τα ορόσημα 10 και 15 του μέτρου 16871 που αφορούν την αποκατάσταση εδαφών παλαιών λιγνιτωρυχείων στη Δυτική Μακεδονία και Μεγαλόπολη , με πολεοδομικά σχέδια (ορόσημο 15 – έγκριση έναρξης του νόμου-πλαισίου για τις συμβάσεις του προγράμματος που καθορίζει τις γεωγραφικές περιοχές που θα μεταφερθούν από τη ΔΕΗ στο Δημόσιο, το περιεχόμενο των μελετών των έργων, τον καταμερισμό αρμοδιοτήτων μεταξύ όλων των εμπλεκομένων μερών, τις ρυθμίσεις διακυβέρνησης, το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης και τον προϋπολογισμό) και ο προσδιορισμός έργων αποκατάστασης των εδαφών (15.000 εκτάρια) στη Δυτική Μακεδονία και τη Μεγαλόπολη (ορόσημο 15).
18. Το ορόσημο 16 του μέτρου 16926 που αφορά την αποθήκευση ενέργειας με την έναρξη λειτουργίας των έργων αποθήκευσης ενέργειας έως 1380 MW (συμπεριλαμβανομένου του έργου της Αμφιλοχίας), όπως πιστοποιείται από την ΑΔΜΗΕ.
19. Τα ορόσημα 51,53 και 54 του μέτρου 16831 (Produc-E Green) που αφορά τη δέσμευση και αποθήκευση προστασίας – έκδοση της άδειας αποθήκευσης και θέσης συστήματος υποβολής εκθέσεων (ορόσημο 51), την έκδοση πιστοποιητικής λειτουργίας για τη δέσμευση και διατήρηση προστασίας (ορόσημο 53) και τη λειτουργία επιλεγμένων βιομηχανικών μονάδων (ορόσημο 54 – επιλεγμένες βιομηχανικές μονάδες που έχουν λάβει στήριξη θα λειτουργούν πλήρως με ειδικό τμήμα έρευνας και ανάπτυξη για καινοτόμα προϊόντα/υπηρεσίες στον τομέα της βιώσιμης κινητικότητας, όπως ανακύκλωση συσσωρευτών ηλεκτρικών αυτοκινήτων, σχεδιασμός ηλεκτρικών οχημάτων κ.α.).
20. Ο στόχος 118 του μέτρου 16826 που αφορά τον εκσυγχρονισμό του προγράμματος «Αναβάθμιση ψηφιακών δεξιοτήτων» των στρατευμάτων και προβλέπει την κατάρτιση 150. 000 στρατευμάτων. Σύμφωνα με το κείμενο της Ελλάδας ζήτησε την αφαίρεση του μέτρου 16826.
21. Τα ορόσημα 365 και 366 του μέτρου 16996 που αφορούν στην περαιτέρω εγκατάσταση εγκατάστασης ενέργειας για την περαιτέρω εγκατάσταση εγκατάστασης ενέργειας για την περαιτέρω εγκατάσταση εγκατάστασης ενέργειας του ΑΠΕ με κοινοποίηση ανάθεσης από τη ΡΑΕΕΥ για έργα μεγάλης ενέργειας δυναμικότητας αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας 175 MW (ορόσημο 365) και έναρξη λειτουργίας έργων αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας συνολικής ισχύος 175 MW (ορόσημο 366).
22. Τα ορόσημα 372 και 373 του μέτρου 16997 που αφορά στην προώθηση των τεχνολογιών συλλογής βιομηχανικών προϊόντων και προϊόντων με στόχο την ενίσχυση της απανθρακοποίησης της στο πλαίσιο των επενδύσεων και την έγκριση περιβαλλοντικών και ολοκλήρωση της τεχνικής προμελέτης . Σύμφωνα με το κείμενο της Ελλάδας ζήτησε την αφαίρεση του μέτρου 16997.
δ) Οκτώ (8) μέτρα, σύμφωνα με την ελληνική κυβέρνηση, δεν είναι πλέον εφικτά εν μέρει ή πλήρως λόγω «απρόβλεπτων νομικών ζητημάτων» . Και εδώ φυσικά παραμένει νεφελώδες τι ισχύει ακριβώς πλέον σε κάθε περίπτωση. Αυτά τα μέτρα είναι:
23. Το ορόσημο 29 του μέτρου 16879 που αφορά στην ολοκλήρωση των τοπικών πολεοδομικών σχεδίων σε 700 δημοτικές ενότητες, των ζωνών υποδοχής συντελεστών δόμησης σε 50 δημοτικές ενότητες, οριοθέτησης οικισμών σε 50 δημοτικές ενότητες, χαρακτηρισμούς σε δημοτικές ενότητες. δημοτικές ενότητες και ολοκλήρωση 5 ειδικών πολεοδομικών σχεδίων.
24. Το ορόσημο 30 του μέτρου 16894 που αφορά στη θέση νέου ειδικού πλαισίου χωροταξικού σχεδιασμού για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, τη βιομηχανία, τον τουρισμό και την υδατοκαλλιέργεια.
25. Το ορόσημο 141 a του μέτρου 16941 που αφορά στον εκσυγχρονισμό & τον επαναπροσδιορισμό ρόλου των τοπικών Κέντρων Προώθησης της Απασχόλησης , με ολοκλήρωση έργων όπως ο επανασχεδιασμός και ανακαίνιση των κτιρίων των 118 τοπικών Κέντρων Προώθησης τηςΥ. Βελτίωση των ποιοτικών ελέγχων της εξυπηρέτησης των μηχανών πελατών και με την εφαρμογή νέων μορφών υπηρεσιών κατάρτισης και συμβουλευτικής.
26. Το ορόσημο 145 b του μέτρου 16794 που αφορά στον ποιοτικό έλεγχο στις σχολές Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (ΕΕΚ) , μεταρρύθμιση των προγραμμάτων σπουδών, υποδομές ΕΕΚ και άλλα έργα από τη ΔΥΠΑ. Ολοκλήρωση έργων όπως αξιολόγηση, επανασχεδιασμός και επικαιροποίηση των υφιστάμενων προγραμμάτων σπουδών τουλάχιστον 34 προγράμματα εκπαίδευσης για την περαιτέρω ευθυγράμμιση τους με τις πραγματικές ανάγκες της αγοράς, ανανέωση και εκσυγχρονισμός της υποδομής ΕΕΚ (τουλάχιστον 270 εργαστηρίων και εξοπλισμού), ανακαίνιση τουλάχιστον 33 κτιρίων της ΕΠΑΣ για τη βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης και της χωρικής λειτουργικής&tau.