Πέμπτη, 28 Μαρτίου 2024
trikaladay.gr / Τοπικά / Κοινή επιστολή φορέων της Θεσσαλίας για το Υδροηλεκτρικό έργο Μεσοχώρας

Κοινή επιστολή φορέων της Θεσσαλίας για το Υδροηλεκτρικό έργο Μεσοχώρας

Κοινή Επιστολή προς τους αρμόδιους υπουργούς και τον πρόεδρο της ΔΕΗ σχετικά με την ολοκλήρωση του Υδροηλεκτρικού έργου της Μεσοχώρας υπογράφουν οι θεσσαλικοί φορείς και συγκεκριμένα η Π.Ε.Δ. Θεσσαλίας,το Τ.Ε.Ε. Κεντρικής & Δυτικής Θεσσαλίας, το ΓΕΩΤ.Ε.Ε. Κεντρικής Ελλάδας και η Ε.ΘΕ.Μ.
Αναλυτικά η επιστολή
Προς τους κ.κ. :
Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών κ. Χρήστο Σπίρτζη
Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Γιώργο Σταθάκη
Αναπληρωτή Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Σωκράτη Φάμελλο
Πρόεδρο της ΔΕΗ κ. Εμμανουήλ Παναγιωτάκη

ΘΕΜΑ: ΥΗΕ ΜΕΣΟΧΩΡΑΣ ΚΑΙ ΛΟΙΠΑ ΕΡΓΑ ΑΝΩ ΑΧΕΛΩΟΥ

Κύριοι,

Το τελευταίο χρονικό διάστημα παρακολουθούμε να βρίσκεται σε εξέλιξη μία επίμονη προσπάθεια από πολλές πλευρές, προεξάρχουσας της Επιτροπής Αιτωλοακαρνάνων, εναντίον της «εκτροπής του Αχελώου», όπως αυτοί ονομάζουν τα έργα μεταφοράς ποσοτήτων νερού (και παραγωγής υδροηλεκτρικής ενέργειας) από τον Άνω ρου του ποταμού Αχελώου στη Θεσσαλία.
Οικολογικές οργανώσεις, στελέχη του κυβερνώντος κόμματος και άλλοι εκ πεποιθήσεως πολέμιοι ξαναχτύπησαν στοχεύοντας, αφενός να μην εκδοθεί από τον αρμόδιο Υπουργό η ΑΕΠΟ του υδροηλεκτρικού έργου της Μεσοχώρας, αφετέρου να εγκαταλειφθούν τα έργα Άνω Αχελώου όπως πάντα επιδιώκουν. Ανακοινώσεις με καταστροφολογικό περιεχόμενο, επιστολές με ανεδαφικά «σχόλια», ή και σοβαροφανή επιχειρήματα, παραστάσεις στους αρμόδιους Υπουργούς, αποπροσανατολιστικά δημοσιεύματα και άλλα πολλά, βρίσκονται στην ημερήσια διάταξη ! Ορισμένοι μάλιστα, όσο εξωφρενικό και αν ακούγεται, απαιτούν την κατεδάφιση μιας κρατικής επένδυσης 500 εκ. ευρώ που αποτελείται από το φράγμα Μεσοχώρας, τον αγωγό προσαγωγής των 8 χλμ και το υδροηλεκτρικό εργοστάσιο στη Γλύστρα. Κάποιοι άλλοι, επιμένουν να συνδέουν το αμιγώς ΥΗ έργο της Μεσοχώρας με την μεταφορά υδάτων από την ΛΑΠ Αχελώου στην ΛΑΠ Πηνειού, χρησιμοποιώντας ουσιαστικά την «εκτροπή» ως προπέτασμα για να αποκρύψουν τον πραγματικό τους στόχο, δηλαδή την ακύρωση για τους δικούς τους λόγους αυτού του μεγάλου ενεργειακού και αναπτυξιακού έργου ! Όλα αυτά δεν θα είχαν ιδιαίτερη σημασία εάν επρόκειτο απλώς για τις θέσεις ή και τις δράσεις, μιας μειοψηφικής κοινωνικής τάσης που εμμονικά αναζητεί προσκόμματα ακύρωσης των ενισχυτικών – ως προς την λειτουργία του – αποφάσεων όλων ανεξαιρέτως των ελληνικών κυβερνήσεων από τη δεκαετία του 80 έως σήμερα… Η κατάσταση όμως που διαμορφώνεται είναι πολύ πιο σοβαρή !
Κατά την άποψή μας, ένα σημαντικό πολιτικό επίδικο αυτήν την περίοδο δημιουργούν οι χειρισμοί των αρμοδίων κυβερνητικών παραγόντων, οι οποίοι είναι εντεταλμένοι να ενεργοποιήσουν και όχι να εγκαταλείψουν το δημοκρατικά επιλεγμένο και ολοκληρωμένο ΥΗΕ Μεσοχώρας, που κατασκευάστηκε με χρήματα του ελληνικού λαού για να του προσφέρει πολύτιμη «πράσινη» ενέργεια !
Συγκεκριμένα :
Έως σήμερα δύο Υπουργοί Περιβάλλοντος, (κ.κ. Σκουρλέτης το 2016 και Φάμελλος το 2017) αλλά και πολλοί άλλοι κυβερνητικοί παράγοντες, δήλωσαν ρητά στους εκπροσώπους της Θεσσαλίας και όχι μόνο, ότι το ΥΗΕ Μεσοχώρας θα αδειοδοτηθεί περιβαλλοντικά και πως η ΔΕΗ θα το λειτουργήσει. Δυστυχώς, άγνωστο γιατί, ακόμη δεν υπάρχει κάποια εξέλιξη.
Την ίδια περίοδο αφθονούν και οι δηλώσεις για την περιβόητη «εκτροπή του Αχελώου»… Ο Υπουργός Υποδομών κ. Σπίρτζης στη Βουλή (Δεκέμβριος 2015) και πρόσφατα στην Καρδίτσα, δήλωσε ότι θα προχωρήσουν τα έργα μεταφοράς νερού (Συκιά και σήραγγα). Άλλοι υπουργοί ωστόσο, επίσης δηλώνουν ότι θα ακυρώσουν τα έργα (κ.κ. Σκουρλέτης, Φαμελλος, κ.α.) παρεμβαίνοντας μάλιστα στην υπό εξέλιξη διαδικασία εκπόνησης των Σχεδίων Διαχείρισης Υδάτων και προκαταλαμβάνοντας την διαβούλευση που ακολουθεί! Ανακύπτει επομένως μείζον ζήτημα για το μέλλον του ΥΗΕ Μεσοχώρας !
Οι αντιφατικές και άστοχες δηλώσεις, καθώς επίσης και οι καθυστερήσεις με την εκπόνηση μιας ερευνητικής γεωλογικής μελέτης, αντικειμενικά θέτουν εν αμφιβόλω την ύπαρξη πολιτικής βούλησης για τη λειτουργία του ΥΗΕ Μεσοχώρας. Κρίνοντας μάλιστα και από την τακτική ασάφειας της προηγούμενης ηγεσίας του υπουργείουΠεριβάλλοντος, εύλογα ανησυχούμε ότι διολισθαίνουμε ξανά σε επ’ αόριστον αναβολή της πολυπόθητης ενεργοποίησής του.
Επιπλέον, θα πρέπει να επισημάνουμε πως οι συνεχείς αναφορές των κυβερνητικών παραγόντων στην «εκτροπή του Αχελώου» δημιουργούν σύγχυση στην κοινή γνώμη η οποία εξυπηρετεί εκείνους που εναγωνίως αναζητούν ερείσματα για να στηρίξουν την εξωφρενική απαίτησή τους για κατεδάφιση του αμιγώς ΥΗΕ της Μεσοχώρας, υποστηρίζοντας ότι είναι «έργο της εκτροπής» ! Κι’ αυτά, παρότι είναι γνωστό πως όλα τα έργα του Άνω Αχελώου, μπορούν να λειτουργήσουν ως αμιγώς ΥΗ έργα.
Σε ότι αφορά στην μεταφορά υδάτων στην ΛΑΠ Πηνειού, σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Οδηγία 60/2000 και την Εθνική νομοθεσία, το θέμα αυτό θα κρίνεται κάθε φορά σε τακτά χρονικά διαστήματα (ανά εξαετία), με βάση τις συνθήκες της κάθε περιόδου και τις ανάγκες των χρηστών νερού. Εάν και όποτε οι μελλοντι-κές γενιές κρίνουν αναγκαία τη μεταφορά, οι εκάστοτε κυβερνήσεις οφείλουν να την πραγματοποιήσουν ακολουθώντας τους δημοκρατικούς κανόνες (Σχέδια Διαχείρισης, διαβούλευση, κλπ). Εφόσον όμως η μεταφορά νερού δεν κρίνεται αναγκαία, τα έργα θα λειτουργούν ως αμιγώς υδροηλεκτρικά, όπως η Μεσοχώρα, παράγοντας «πράσινη» ενέργεια.
Επισημαίνουμε πως όσο η κυβέρνηση αποφεύγει έμμεσα να αποδεχθεί και να ενημερώσει την κοινή γνώμη ότι τα έργα Άνω Αχελώου και η μεταφορά των υδάτων είναι δύο διαφορετικά θέματα, αναπόφευκτα θα διατηρείται στην περιοχή μας μια δυσάρεστη κατάσταση συγχύσεων, απραξίας και αβεβαιότητας η οποία ήδη έχει κουράσει και εκνευρίσει τον κόσμο.
Επιτέλους, όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς θα πρέπει να συνειδητοποιήσουν γρήγορα ότι τα «ηρωικά» ΝΑΙ/ΟΧΙ στα έργα Αχελώου, ανήκουν οριστικά στο μακρινό παρελθόν και δεν προσφέρονται πια για πολιτική επιχειρηματολογία από καμμιά πλευρά.
Κύριοι
Με βάση τα παραπάνω καλούμε την κυβέρνηση:
1. Να προχωρήσει άμεσα στην περιβαλλοντική αδειοδότηση του ΥΗΕ Μεσοχώρας, με την υπογραφή της σχετικής απόφασης (ΑΕΠΟ), Κανένα πρόσχημα, καμμιά μελέτη, κανένα διοικητικό εμπόδιο δεν μπορεί πλέον να προτάσσεται προς δικαιολόγηση αναβολών και καθυστερήσεων.Εάν πάλι η Κυβέρνηση, μπροστά στις πιέσεις που δέχεται, επιθυμεί την επικαιροποίηση της δημοκρατικής νομιμοποίησης για τη λειτουργία του υδροηλεκτρικού έργου Μεσοχώρας, ας απευθυνθεί στο Ελληνικό Κοινοβούλιο και να είναι βέβαιη ότι και εκεί, όπως και στην κοινωνία, θα διαμορφωθεί μια ευρύτατη διακομματική αποδοχή του έργου.Σε κάθε περίπτωση βέβαια, αμφίσημες τοποθετήσεις, αναβολές, καθυστερήσεις και δημιουργία συγχύσεων, δεν είναι μια υπεύθυνη και αποδεκτή στάση.
2. Να επιδείξει την απαιτούμενη γενναιότητα και ρεαλισμό, προκειμένου να απεγκλωβιστεί από διλήμματα και αντιπαραθέσεις των δεκαετιών 1980-1990 σχετικά με τα έργα Άνω Αχελώου και να προβεί στην ολοκλήρωση και αξιοποίησή τους (Συκιά, σήραγγα Πευκοφύτου), υλοποιώντας τις απαραίτητες διαδικασίες, όπως οι αποφάσεις του ΣτΕ επιτάσσουν (π.χ. προστασία του Μοναστηριού Μυροφύλλου), ώστε, όταν οι οικονομικές συνθήκες το επιτρέψουν, να γίνουν οι αναγκαίες επαναπροκηρύξεις για την αποπεράτωση των έργων, τα οποία κατά την λειτουργία τους θα παράγουν καθαρή «πράσινη» ενέργεια.

Σημειώνουμε ότι εκτός από την αδιαμφισβήτητη χρησιμότητα των έργων του Άνω Αχελώου, υπάρχει και το μεγάλο θέμα των επενδύσεων εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ που έχουν πραγματοποιηθεί εκεί τα τελευταία 35 χρόνια, με χρήματα που ανήκουν σε όλους μας, γεγονός που κανείς δεν έχει δικαίωμα να αγνοήσει ! Συνεπώς, οι όποιες πολιτικές «σκέψεις», ή μειοψηφικές κοινωνικές τάσεις για εγκατάλειψη και ακόμη χειρότερα για κατεδάφιση των έργων, εκτός της προφανούς ανευθυνότητας που τις χαρακτηρίζει, εμπίπτουν και σε ένα άλλο πεδίο ευθυνών τις οποίες ελπίζουμε ότι ποτέ και κανείς δεν θα υποχρεωθεί να εξετάσει.
Απρίλιος 2017

Γ. Κωτσός , Πρόεδρος Π.Ε.Δ. Θεσσαλίας
Ν. Παπαγεωργίου, Πρόεδρος Τ.Ε.Ε. Κεντρικής & Δυτικής Θεσσαλίας
Κ. Καλόγηρος, Πρόεδρος ΓΕΩΤ.Ε.Ε. Κεντρικής Ελλάδας.
Ι. Καλλές, Πρόεδρος Ε.ΘΕ.Μ.

Δες επίσης

Επιστολή του προέδρου του Επιμελητηρίου Τρικάλων προς τους υπουργούς Χρ. Σταικούρα και Κ. Σκρέκα

Προς: Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών – Κο. Σταϊκούρα Χρ. – Κοιν.: – – Υπουργό Ανάπτυξης ...

Αφήστε μια απάντηση