Πέμπτη, 4 Ιούνιος 2020
trikaladay.gr / Τοπικά / Δύο διαδικτυακά κινηματογραφικά εργαστήρια με τον Τρικαλινό σκηνοθέτη Βασίλη Λουλέ

Δύο διαδικτυακά κινηματογραφικά εργαστήρια με τον Τρικαλινό σκηνοθέτη Βασίλη Λουλέ

Ο Βασίλης Λουλές, δημιουργός των βραβευμένων ντοκιμαντέρ “Φιλιά εις τα παιδιά”, “Πέρασα κι εγώ από κει κι είχα παπούτσια από χαρτί”, “Συναντήσεις με τη μητέρα μου Λέλα Καραγιάννη”, θα ξεκινήσει σύντομα ΔΥΟ διαφορετικά ΔΙΑΔΙΚΤΥΑΚΑ κινηματογραφικά εργαστήρια, ειδικά προσαρμοσμένα στη νέα συνθήκη της ζωής μας “Μένουμε στο σπίτι”.

(Α’)Η προφορική ιστορία μπροστά στον κινηματογραφικό φακό” — Βασικό εργαστήριο

(Β’)Κινηματογραφώντας προφορικές ιστορίες” — Προχωρημένο εργαστήριο

 

 

>>> ΓΕΝΙΚΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΓΙΑ ΤΑ ΔΥΟ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ

 

  • Τα μαθήματα θα γίνονται εξ αποστάσεως μέσω διαδικτυακής πλατφόρμας.
  • Οι υποψήφιοι σπουδαστές μπορούν να διαλέξουν ένα από τα δύο εργαστήρια, αφού πρώτα δουν στο τέλος του κειμένου (σελ. 4) τις “Τεχνικές προϋποθέσεις για τη συμμετοχή” —ιδιαίτερα οι ενδιαφερόμενοι/ες για το Προχωρημένο εργαστήριο Β’, που έχει περισσότερες απαιτήσεις από άποψη περιεχομένου και εξοπλισμού.

 

  • ΤΡΟΠΟΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ των δύο εργαστηρίων Α’ και Β’:

— Τμήματα των 6 ατόμων (εργαστήριο Α’) και 5 ατόμων (εργαστήριο Β’).

— Θα γίνουν 4 “ομαδικά διαδικτυακά μαθήματα” στο εργ. Α’ και 6 στο εργ. Β’.

Κάθε μάθημα θα έχει διάρκεια τρεις ώρες (με ημίωρο διάλειμμα). Θα αναπτύσσονται τα θέματα, θα γίνεται προβολή ταινιών και θα υλοποιούνται κάποιες σύντομες ασκήσεις. Οι συμμετέχοντες θα έχουν ανοιχτή την κάμερα και τον ήχο του υπολογιστή τους ώστε να υπάρχει οπτική επαφή και να γίνεται διάλογος.

— Ανάμεσα στα “ομαδικά διαδικτυακά μαθήματα” οι σπουδαστές θα παρακολουθούν, μόνοι τους στο σπίτι, αποσπάσματα από προσυμφωνημένες ταινίες και θα εκτελούν είτε κάποιες απλές ασκήσεις με φωτογραφική μηχανή ή κινητό τηλέφωνο (οι σπουδαστές του εργ. Α’) είτε θα κάνουν ασκήσεις- γυρίσματα με βίντεο (οι σπουδαστές του εργ. Β’). Θα υπάρχει πάντα η δυνατότητα επικοινωνίας με τον εισηγητή.

 

  • Τα δυο εργαστήρια ΑΠΕΥΘΥΝΟΝΤΑΙ:

σε εκπαιδευτικούς κάθε βαθμίδας, σε απόφοιτους και φοιτητές Κοινωνικών και Ανθρωπιστικών επιστημών, σε σπουδαστές και επαγγελματίες του κινηματογράφου και του θεάτρου (σκηνοθέτες και ηθοποιούς), σε φωτογράφους, σε αφηγητές παραμυθιών και ιστοριών καθώς και σε ανθρώπους που θέλουν να γνωρίσουν μια συναρπαστική όψη του σύγχρονου ντοκιμαντέρ και της προφορικής ιστορίας. Δεν απαιτείται προηγούμενη κινηματογραφική εμπειρία.

 

  • ΣΤΟΧΟΣ των εργαστηρίων:

οι συμμετέχοντες θα γνωρίσουν μεθοδολογικά εργαλεία χρήσιμα στις καλλιτεχνικές, εκπαιδευτικές ή ερευνητικές δραστηριότητές τους ενώ ένας ακόμα βασικός στόχος είναι η καλλιέργεια ενός “άλλου βλέμματος” πάνω στην Ιστορία, την καθημερινότητα και τα βιώματα των ανθρώπων.

Οι συμμετέχοντες στο Προχωρημένο Εργαστήριο Β’ θα γνωρίσουν, επί πλέον, τον τρόπο περάσματος από την προφορική αφήγηση κάποιου ανθρώπου στη δημιουργία μιας κινηματογραφικής αφήγησης.

  • ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΕΣ–ΩΡΕΣ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟΥ Α’:

Τετάρτη 8 Απριλίου, Παρασκευή 10, Κυριακή 12, Τετάρτη 15 /  Ώρες: 5-8 μμ

(Από την Παρασκευή 17 Απριλίου θα ξεκινήσει ο νέος κύκλος των 4 μαθημάτων μιας επόμενης ομάδας)

 

  • ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΕΣ–ΩΡΕΣ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟΥ Β’:

Πέμπτη 9 Απριλίου, Σάββατο 11, Τρίτη 14, Πέμπτη 16, Σάββατο 18, Τρίτη 21 / Ώρες: 5-8 μμ

(Από την Πέμπτη 23 Απριλίου θα ξεκινήσει ο νέος κύκλος των 6 μαθημάτων μιας επόμενης ομάδας)

 

  • ΔΙΔΑΚΤΡΑ: 55 ευρώ (εργαστήριο Α’) και 90 ευρώ (εργαστήριο Β’)

 

  • ΥΠΟΒΟΛΗ ΔΗΛΩΣΗΣ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ–DEADLINE:

— Για τη δήλωση συμμετοχής σε οποιοδήποτε από τα εργαστήρια πρέπει να γράψετε στον Βασίλη Λουλέ.

— Υποβολή της δήλωσης συμμετοχής (θα τηρηθεί σειρά προτεραιότητας) και κατάθεση των διδάκτρων σε Τραπεζικό λογαριασμό: μέχρι την Κυριακή 5 Απριλίου

 

>>> ΑΝΑΛΥΤΙΚΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ:

Βασίλης Λουλές

τηλ. 2107757540 – 6944524198

vassilisloules@gmail.com

 

Εκτός από τις παραπάνω Γενικές πληροφορίες που αφορούν και στα δυο εργαστήρια δείτε αμέσως παρακάτω τα ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ για το καθένα.

Για ακόμα περισσότερες λεπτομέρειες μπορείτε να επικοινωνήσετε με τον Β. Λουλέ.

 

——————————————————-

 

>>> ΒΑΣΙΚΟ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ (Α’): “Η προφορική ιστορία μπροστά στον κινηματογραφικό φακό

 

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟΥ Α’:

Ένα ταξίδι στον χώρο της προφορικής ιστορίας, ένα άνοιγμα στον κόσμο του “Ανθρωποκεντρικού ντοκιμαντέρ”, του πιο ανερχόμενου είδους κινηματογράφου, που δίνει τον λόγο στους καθημερινούς ανθρώπους, στους αφανείς ήρωες της ζωής.

Μέσα από προβολές ταινιών και ασκήσεις οι συμμετέχοντες θα εμβαθύνουν σε θέματα όπως:

— η προφορική ιστορία ως το βασικό στοιχείο για τη δημιουργία ενός ζωντανού και ελκυστικού Ανθρωπολογικού, Ιστορικού ή Εθνογραφικού ντοκιμαντέρ.

— η τέχνη της κινηματογράφησης μιας προφορικής ιστορίας και η σχέση που δημιουργείται ανάμεσα στον σκηνοθέτη/ερευνητή και τον άνθρωπο που καταθέτει τα βιώματά του μπροστά στον κινηματογραφικό φακό.

— κινηματογραφικές εφαρμογές στην Εκπαίδευση που έχουν ως βάση την προφορική μαρτυρία και αφορούν σε θέματα Ιστορίας (και όχι μόνο!).

— η διαδικασία μέσα από την οποία οι βιωματικές αφηγήσεις των απλών ανθρώπων μπορούν να προσφέρουν στον ηθοποιό (ή στον αφηγητή ιστοριών/παραμυθιών) πολύτιμη βοήθεια στην ανάπτυξη των προσωπικών του εκφραστικών μέσων.

— η ανάπτυξη της κοινωνικής και Ιστορικής ενσυναίσθησης.

 

——————————————————-

 

>>> ΠΡΟΧΩΡΗΜΕΝΟ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ (Β’): “Κινηματογραφώντας προφορικές ιστορίες

 

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟΥ Β’:

Για τους συμμετέχοντες στο Προχωρημένο εργαστήριο Β’, μεγάλο μέρος από το περιεχόμενο του Βασικού εργαστηρίου Α’ θα θεωρηθεί γνωστό (από προηγούμενα εργαστήρια ή εμπειρία). Θα γίνει βέβαια μια σύντομη επανάληψη, τόσο στα ομαδικά μαθήματα όσο και με ατομική δουλειά στο σπίτι.

 

Στα πρώτα ομαδικά διαδικτυακά μαθήματα, θα γίνει από τον εισηγητή μια ΥΠΟΔΕΙΓΜΑΤΙΚΗ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΗΣΗ της προφορικής μαρτυρίας κάποιου μέλους της ομάδας που θα προσφερθεί (εθελοντικά) να αφηγηθεί ένα προσωπικό του βίωμα. Η online κινηματογράφηση θα γίνει έτσι ώστε ο αφηγητής ή η αφηγήτρια να νοιώθει άνετα και φιλικά. Στη συνέχεια θα συζητηθεί από όλη την ομάδα για να δούμε με ποιον τρόπο, ξεκινώντας από μια “αδιάφορη” (πολύ συχνά) αφήγηση ενός ανθρώπου μπορούμε να φτάσουμε στην καταγραφή μιας ζωντανής και ουσιαστικής μαρτυρίας.

Παράλληλα, θα συζητηθούν και θέματα σχετικά με την αισθητική του κάδρου, τις θέσεις αφηγητή-σκηνοθέτη-κάμερας, τη σωστή ηχοληψία και τον φωτισμό κλπ.

 

Ακολούθως, θα αποφασιστεί από κοινού ένα ΘΕΜΑ, και τα μέλη της ομάδας θα προχωρήσουν σε ΑΤΟΜΙΚΑ ΠΡΟΤΖΕΚΤ, σύμφωνα με τη ΜΕΘΟΔΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ που θα δοθεί από τον εισηγητή. Όλοι/όλες θα πρέπει να κινηματογραφήσουν μέσα στο σπίτι τους (ή κατά τη διάρκεια των σύντομων εξόδων από αυτό) μια μαρτυρία κάποιου άλλου ανθρώπου ή μια δική τους. (Τι κάνουμε, αλήθεια, στην περίπτωση που κάποιος ζει μόνος του αυτόν τον καιρό και θέλει να καταγράψει τη δική του αφήγηση; Ή όταν πρέπει να καταγράψει την αφήγηση κάποιου άλλου που είναι απομονωμένος σε άλλο σπίτι;). Με βάση αυτή τη μαρτυρία, οι σπουδαστές θα πρέπει να δημιουργήσουν μια μικρή “κινηματογραφική αφήγηση” με απλά μέσα και με μικρές απαιτήσεις στο μοντάζ.

 

Όλα τα ατομικά πρότζεκτς, από την πρώτη ιδέα και την ανάπτυξή της μέχρι την κινηματογράφηση και την ολοκλήρωση του πρώτου μοντάζ, θα συζητιούνται διεξοδικά τόσο στα ομαδικά μαθήματα όσο και σε ατομική επικοινωνία του κάθε σπουδαστή με τον εισηγητή, ο οποίος θα έχει τον ρόλο του “επιβλέποντος συμβούλου” (supervisor). Τα προβλήματα που θα προκύπτουν σε ένα πρότζεκτ θα είναι πολύτιμο μάθημα για όλα τα υπόλοιπα.

 

——————————————————-

 

>>> ΒΑΣΙΛΗΣ ΛΟΥΛΕΣ – ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ

 

Είναι σκηνοθέτης ταινιών ντοκιμαντέρ και μυθοπλασίας. Συνεργάστηκε για χρόνια με την ΕΡΤ στο πρόγραμμα παραγωγής ταινιών μυθοπλασίας μικρού μήκους καθώς και με το Κινηματογραφικό Αρχείο του Υπουργείου Εξωτερικών στα παλιά κινηματογραφικά επίκαιρα.

Οι ταινίες του τιμήθηκαν με βραβεία, έλαβαν μέρος σε πολλά φεστιβάλ του εξωτερικού, μεταδόθηκαν από ξένα και ελληνικά τηλεοπτικά κανάλια, συμπεριλήφθηκαν σε διεθνή αφιερώματα και χρησιμοποιούνται ως εκπαιδευτικό υλικό σε Πανεπιστήμια.

Έχει ασχοληθεί ιδιαίτερα με ντοκιμαντέρ προσωπικών αφηγήσεων.

Από το 2014 και έπειτα κάνει συχνά περιοδείες σε Πανεπιστήμια των ΗΠΑ και του Καναδά προβάλλοντας τις ταινίες του και συζητώντας με το κοινό. Ανάμεσα στα 40 περίπου Ιδρύματα στα οποία έχει προσκληθεί είναι και τα: HARVARD, COLUMBIA, YALE, STANFORD, MICHIGAN, PRINCETON, UCLA, Mc GILL, SIMON FRASER, LOYOLA MARYMOUNT (LOS ANGELES), PENN, DUKE, CALIFORNIA STATE UNIVERSITY SACRAMENTO, DARTMOUTH COLLEGE, κ.ά.

Πραγματοποιεί εργαστήρια Κινηματογράφου στην Ελλάδα και το εξωτερικό.

 

ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ (επιλογή)

2019  Αδελφές ψυχές / ντοκιμαντέρ 20’

2015  ON.OFF / ντοκ. 13’

2014  Πέρασα κι εγώ από κει κι είχα παπούτσια από χαρτί / ντοκ. 91’

2014  Θηλειά / ντοκ. 12’

2012  Φιλιά εις τα παιδιά / ντοκ. 115’

2012  Στα ορεινά βοσκοτόπια / ντοκ. 60’

2005  Συναντήσεις με τη μητέρα μου Λέλα Καραγιάννη / ντοκ. 29’

2000  Ένας λαμπερός ήλιος / ταινία μυθοπλασίας 36’

1999  Ελευσίνα, ιστορίες στον απόηχο των μηχανών / ντοκ. 30’

1996  Μετέωρα-Πίνδος, οδοιπορικό / ντοκ. 93’

1993  Ο Αμερικάνος / μυθοπλασία 39’

1990  Απών / μυθοπλασία 15’

 

——————————————————-

 

>>> ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ

 

Οι ενδιαφερόμενοι για κάποιο από τα δυο εργαστήρια θα πρέπει να έχουν (οι ίδιοι ή με βοήθεια από τους οικείους τους) τον παρακάτω εξοπλισμό και τις αντίστοιχες γνώσεις:

— να έχουν υπολογιστή, στον οποίον να λειτουργεί σωστά η κάμερα και ο ήχος

— να συνδεθούν στην εφαρμογή Google Hangouts, με την οποία θα δουλέψουμε

— να μπορούν να χρησιμοποιούν το email για ανταλλαγή κειμένων, φωτογραφιών, βίντεο.

— να μπορούν να χρησιμοποιούν το wetransfer

— να έχουν φωτογραφική μηχανή ή κινητό που να βγάζει φωτογραφίες.

 

Οι ενδιαφερόμενοι όμως για το ΠΡΟΧΩΡΗΜΕΝΟ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ Β’ θα πρέπει να έχουν, επί πλέον, και:

— φωτογραφική μηχανή DSLR ή βιντεοκάμερα, ώστε να μπορούν να κάνουν απλά γυρίσματα σε βίντεο.

— ΠΡΟΑΙΡΕΤΙΚΑ: εξωτερικό μικρόφωνο (τύπου “gun”, ψείρα ή καταγραφικό ήχου/zoom), ακουστικά, τριπόδι κάμερας. Καλό θα ήταν, επίσης, να έχουν εγκατεστημένα στον υπολογιστή τους προγράμματα μοντάζ βίντεο (Premiere, Movie Maker ή και πιο απλά προγράμματα) και να ξέρουν τον χειρισμό τους.

— ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Το Μοντάζ δεν συμπεριλαμβάνεται στο κόστος, συνεπώς οι σπουδαστές θα πρέπει είτε να έχουν ήδη κάποιες βασικές γνώσεις ώστε να το κάνουν μόνοι τους είτε να το κάνουν με τη βοήθεια φίλων τους (μέσω τηλεδιάσκεψης).

 

 

Δες επίσης

Παρέμβαση Σκρέκα στον Κικίλια για τα αιτήματα του Οδοντιατρικού Συλλόγου και την πρόσληψη γιατρών στο Νοσοκομείο Τρικάλων

Σε παρέμβαση προς τον Υπουργό Υγείας Βασίλη Κικίλια, προχώρησε ο Υφυπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, ...